Waarom ik voor Paradisio koos bij het leggen van mijn geboortelijst

26/11/2015

Vanaf de zwangerschapstest positief tekende wist ik dat ik een geboortelijst wou. Het zal u wel niet verbazen dat ik het in feite al veel eerder wist ook, want cadeautjes krijgen vind ik nog altijd een van de leukste dingen die bestaan. Het mag dan al voor mijn dochter zijn: dat vermindert het plezier van pakjes krijgen niet. Deze baby is onze eerste, dus er zijn zaken genoeg om op een lijst te zetten. Er zijn ook mensen die liever iets tastbaar geven dan cash en degene die liever knisperende briefjes geven kunnen dat altijd, of er nu een lijst is of niet. Het lief ging volledig akkoord, dus gingen we op zoek naar een plaats om onze lijst te leggen.

We wilden onze lijst leggen bij een Belgische KMO, maar toch ook voordelen krijgen en een ruime keuze behouden in producten. Na de tip van een vriendin gingen we langs bij Paradisio in Sint-Niklaas, niet enkel een KMO, maar eveneens een familiezaak. Het ligt voor ons niet echt bij de deur, dus je zou al vlug denken dat die keuze niet voor de hand liggend is en toch: na een eerste gesprek besloten we om onze lijst daar te leggen. Niet evident, want ik heb er wat jaren opzitten in de retail, wat wil zeggen dat ik een veeleisende klant ben. De wetgeving respecteren omtrent omruilen of klantvriendelijkheid, … zijn basisvereisten voor mij. Als dat er niet is ben ik sowieso al weg. Welke basis hebben ze bij Paradisio die mij overtuigt? Sta me toe het even op te lijsten:

  • Een KMO, geen multinational, dus elke gespendeerde cent is er een in onze lokale economie.
  • Verkopers (eerder adviseurs) zijn altijd beschikbaar in de winkel, per mail of telefoon.
  • Alles wordt goed en vlot opgevolgd.
  • Wanneer je het wenst is er begeleiding. Nooit slaat die om in opdringerigheid.
  • Er is een ruime keuze aan producten, waaronder ook ecologisch verantwoorde producten en kleinere merken.

Baby Checklist

Ze gaan ook verder dan de basis, veel verder. Wanneer we onze lijst gingen neerleggen in Sint-Niklaas werden we vriendelijk ontvangen. Achteraan de winkel kregen we een checklist waar we de gekozen producten op konden noteren en een winkelkar om te vullen met onze keuzes. Erna werden we voorgesteld aan een verkoopsassistent(e) die de rol van adviseur op zich neemt. Wij hadden Mira die aan ons werd voorgesteld en allemaal samen gingen we de winkel in. Het lief en ik schuifelden onzeker achter haar aan en zaten met veel vragen. Er was tijd om die vragen te stellen en Mira kon ze ook allemaal beantwoorden. Wanneer we bij een product kwamen dat ik resoluut niet wilde polste ze naar mijn beweegreden. Vanaf ze door had dat ik goed geïnformeerd was liet ze het los. Geen gepush, geen poging tot overhalen, niets van dat alles. We kregen de ruimte om zelf ons ding te doen. Halverwege kregen we de vraag of we soms even pauze wilden. Een drankje? Naar het toilet? Tegenwoordig kom je zoiets niet vaak tegen en het is meteen ook de reden waarom ik zo de nadruk leg op ‘adviseurs’. Hun aanpak bij het leggen van je lijst is uniek vergeleken bij andere ketens, ook hier heb ik opgelijst waarom:

  • Je legt de artikelen onmiddellijk in je winkelkar en deze worden direct opzij gelegd. Enkel wat besteld moet worden, wordt toegevoegd eens de winkel het ontvangen heeft (ze bestellen het per direct). Daardoor zijn al je artikelen onmiddellijk beschikbaar en niet pas enkele weken voor de geboorte. De artikelen kunnen ook direct aangekocht worden. Zo kochten mijn broer en zussen al dingen van de lijst toen ik 28 weken zwanger was. Dit leverde geen enkel probleem.
  • Van de som van alle gekochte producten (met uitzondering van promoties) krijg je achteraf een cadeaubon van 10%.
  • De lijst verschijnt (volledig gratis!) online en is te raadplegen vanaf jij dat wilt. Er kan betaald worden met kredietkaarten, bancontact en je kan zelfs betalen via overschrijven. Er is zelfs een gastenboek.
  • Al hun artikelen staan ook op hun website, dus je kan altijd hun volledige aanbod zien.
  • Aanpassingen achteraf gebeuren via een simpel mailtje naar de winkel. Ze zijn daar echt zeer geduldig, dat kan ik u garanderen uit eigen ervaring.

Een vogeltje fluisterde mij in dat er achter de schermen heel hard gewerkt wordt aan een app en/of webinterface zodat je zelf je eigen geboortelijst voor 100% zal kunnen beheren. Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar ik word behoorlijk wild van zo’n nieuwigheden. Ze blijven gaan voor groei op elk vlak, want in januari 2016 is er de opening van hun winkel in Gent die in het Dok-Noord-Complex zal zitten. Ambitieuze plannen dus. Plannen die mij enthousiast maken en me deden schrijven naar hen voor een samenwerking. Ze stonden open voor mijn idee en dat is nog maar eens een bevestiging van hoe cool ze daar wel niet zijn.

winkellijst Paradisio

Toen ik een deel van onze lijst ging afhalen kwam ik in hun magazijn en zag ik posters van Club Brugge hangen. Toen wist ik het wel zeker: het is mijn soort mensen daar. Wanneer je zelf een kindje in je buik hebt, dan raad ik je echt aan om daar eens langs te gaan. Ook voor kerstgerief zou ik naar daar gaan, eerlijk gezegd, want hun aanbod is gigantisch. Als je daar dan toch bent: doe ze de groetjes van mij en kijk eens op ‘t prikbord. Je weet maar nooit dat die dochter van ons al tussen de geboortes hangt.

  • De Paradisio website kan je hier bezoeken
  • Hun checklist vind je hier terug
  • Alle praktische info over hun winkels staat hier mooi opgelijst
Previous Post Next Post

10 Comments

  • Taartjesdroom Oostakker

    Thx voor dit artikel ik voel me vereerd Mira

    26/11/2015 at 13:10 Reply
  • Jeroen

    De Paradisio van St-Niklaas begot. Gewoon achter mijne hoek :-). Het personeel is er inderdaad zeer vriendelijk (de voetbalsmaak van sommige, daar valt over te twisten :p) en je wordt er zeer goed geholpen als je vragen hebt. Goei keuze dus.

    26/11/2015 at 14:08 Reply
  • Liese

    De dichtste voor ons is waregem. Ik herinner me wel een soort van kastje-naar-de-muur-gevoel toen ik daar iets specifiek nodig had en me dan in het verkeerde compartiment bevond. Iedereen heeft er zijn specifieke afdeling en kennis, wat op zich wel een voordeel biedt… Als je in het juiste deel van de winkel om iets vraagt! Maar anders, geen commentaar wi, propere winkel ook. Dat vind ik ook zeer belangrijk als ik ga winkelen. Onze geboortelijst lag bij dreambaby, alles is hetzelfde systeem als bij paradisio maar je moet er echt tijd hebben als je daar iets gaat afhalen, en baby’s die dan beginnen wenen kunnen daar wel eens hun eigen mening over hebben. Onze eerste geboortelijst lag bij fun. Nooit meer.

    27/11/2015 at 01:57 Reply
  • Hilde

    “De Paradisio” is een begrip bij ons in Sint-Niklaas! Goei keuze Romina 🙂

    27/11/2015 at 08:33 Reply
  • Laura

    Bij Kinderplaneet in Baal doen ze het op exact dezelfde manier ;-). Wij waren daar heel tevreden van! Je had de lijst online, waar wij inderdaad ook veel dingen van hebben gekocht zelf of laten kopen om onze korting te krijgen. Alles van op de lijst is ook fysiek aanwezig in de winkel. Alles wordt al opzij gezet in het magazijn en is dus direct beschikbaar, vanaf een maand voor de geboorte krijg je een eigen rekje in de winkel met alle artikel erin, mensen die naar de winkel komen zien je lijst dus ‘fysiek’. Wij waren ook heel erg tevreden van deze aanpak! Het is echt heel verslavend trouwens, altijd maar opnieuw die lijst checken, dingen toevoegen, weglaten,… 😉

    27/11/2015 at 13:41 Reply
  • mooiding

    Bij ons twee Dreamland-dochters. Dat waren destijds de enige waar je volledig online de lijst kon samenstellen, zonder dat je naar de winkel moest komen. Wat wel handig is als je twee maanden volledig plat moet liggen. Aaaah, mijn zwangerschappen… Happy times! 😉

    29/11/2015 at 21:53 Reply
  • K.To

    In Aalst is er ook ene, maar uiteindelijk hebben we daar geen lijst gelegd.
    Wel in Baby Plus Vanderstraeten in Merchtem, die ook heel goed scoren op jouw lijstje!
    Ik vond het ook superhandig dat we bij elke afhaling (de meeste vrienden kochten online en dan konden wij ook online volgen wat er gekocht was en dus afgehaald kon worden), we een uitgeprinte lijst meekregen van wie wat gekocht had en welke boodschap ze hadden doorgegeven.
    Zo was het een pak makkelijker om ons te herinneren wat het bezoek van de dag gekocht had 🙂

    30/11/2015 at 16:12 Reply
  • mamafien

    Wij deden niet aan geboortelijst, omdat we al zoveel gerief gekregen/overgekocht hadden van familie en vrienden. Paradisio was ik wel al eens tegengekomen als dichtstbijzijnde babywinkel bij ons (Waregem), maar ik ben er nog nooit binnen geweest… Ik ging naar Dreambaby… (het lief passeert daar op weg naar/van zijn werk, dus hij kon bestellingen ophalen :)).

    01/12/2015 at 12:56 Reply
  • kellysteenlandt

    Mooi om eens iemand tegen te komen die niet voor de evidente keuze gaat. Ben al benieuwd naar de samenwerking!

    02/12/2015 at 11:23 Reply
  • Zaterdag shoppingdag! | Vrouw in den Bouw

    […] en stond ik te popelen om naar Dok Noord te trekken, meerbepaald naar Paradisio, aangezien ik  op haar blog een heel positieve review had […]

    28/03/2016 at 17:51 Reply
  • Leave a Reply